אסכולת היין והיאנג וחמשת האלמנטים
סין הביאה את אסכולת היין ויאנג וחמשת האלמנטים אל תרבות בני האדם. הם השתכללו עם עליית שושלת האן בשנת 200 לפנה"ס. הכול הוא ביטוי זרימה של צ'י, שהוא אנרגיית החיים, ומתבטא על פי התנועה של היין ושל היאנג ושל חמשת האלמנטים. הקוסמולוגיה הביאה לוחות שנה מאורגנים ומסודרים והקשרים ברורים בנוגע להיררכיה השמיימית דרך הקשר שמיים, אדם, ארץ. כך נוצר ההקשר הבסיסי שבעקבותיו פותחה האסטרולוגיה הסינית, המכילה את שתיים עשרה החיות הסיניות ובשלב מאוחר יותר את ארבעת עמודי הגורל.
גלגל המזלות הסיני שימש גשר תרבותי רב עוצמה, המחבר בין אנשים על פני יבשות ומקדם הבנה והערכה בין תרבויות. השפעתו ממשיכה לגדול ולהתפתח כאשר אנשים ברחבי העולם מאמצים את החוכמה הנצחית והמשיכה המתמשכת שלו.
אי אפשר לדבר על יין או יאנג בלי התייחסות כלשהי להיפך, שכן יין ויאנג כרוכים יחד זה בזה כחלקים משלם. היקום יוצר את עצמו מתוך כאוס ראשוני של אנרגיה חומרית, המאורגן במחזוריות של יין ושל יאנג ומתהווה לאובייקטים וחיים. מערכת היחסים בין יין ליאנג מתוארת לעתים קרובות במונחים של אור השמש המשחק מעל הר ועמק. יין (מילולית "המקום המוצל" או "המדרון הצפוני") הוא האזור החשוך החסום על ידי ההר, בעוד יאנג (מילולית "המקום שטוף השמש" או "המדרון הדרומי") הוא החלק המואר בבהירות. כשהשמש נעה על פני השמיים, היין והיאנג מתחלפים זה בזה בהדרגה, חושפים את מה שהיה מעורפל ומטשטשים את מה שנחשף.
מסורתית וגם קליגרפית היאנג מייצג את הצד המואר של הגבעה, ומכאן גם הצד השמיימי, הקיץ. לעומת זאת היין מייצג את הצד המוצל של הגבעה ומכאן גם את הארצי, החורף, החשוך. היין והיאנג מוכנסים אל תבניות מתקדמות על ידי שליט שושלת ג'ו המלך וון. היין והיאנג מקיימים יחסים דואליים ויחסיים.
יין ויאנג, שמיים וארץ, זכרי ונקבי. אלו מושגים יחסיים שלא ניתן להפריד אותם זה מזה או להתייחס אליהם ככוח בודד. אלו כוחות ראשוניים המייצגים דואליות, ניגודיות, הפכים היוצרים שפה שבעזרתה אפשר לתאר ולמפות את היקום. הם הבסיס של הגישה הדאואיסטית הדוגלת בכוח הטבעי, בעובדה כי הכול בר שינוי. כי הדבר הנכון קורה ויקרה מכורח ההשתנות ומכורח האיזון הטבעי שאינו זקוק לגירוי ותגובה חיצונית.
יין מאופיין כאיטי, כרך, כמתמסר, כמפוזר, כקר, כרטוב וכפסיבי; ומזוהה עם מים, עם אדמה, עם ירח, עם שליליות, עם נשיות, עם צללים ועם חושך, עם הרס ועם זמן לילה. יאנג, לעומת זאת, הוא מהיר, קשה, מוצק, ממוקד, חם, יבש ופעיל; ומזוהה עם אש, עם שמיים, עם אוויר, עם שמש, עם חיוביות, עם גבריות, עם זוהר ועם אור, עם יצירה ועם שעות היום.
יין ויאנג שלובים האחד בתוך האחר, מונעים ומשפיעים על המתרחש בזמן, יום הופך ללילה, ולילה הופך ליום, קיץ לחורף. אם יאנג מייצג רוחניות אזי יין מייצג חומר. הפכים משלימים שמיים וארץ, עליה וירידה, שמאל וימין, פוטנציאל ועשייה, אש ומים, תכנון ובניה. מים לדוגמה הם יין אך מים חמים הם יותר יאנגיים ממים קרים. מים הם יין ומתוכם עולה היאנג שהוא החום והאדים. התגברות האדים, יוצרת יותר יאנג לבסוף יש ירידה במפלס המים והתוצאה היא יין חלש. יין ויאנג חלים גם על גוף האדם. ברפואה הסינית המסורתית בריאות טובה קשורה ישירות לאיזון בין איכויות היין והיאנג בגוף האדם.
תורת חמשת האלמנטים היא פילוסופיה סינית המשמשת לתיאור אינטראקציות ויחסים בין דברים. חמשת היסודות עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. הסינים מאמינים שהם היסודות הבסיסיים של כל דבר ביקום שביניהם מתרחשות כל האינטראקציות. תורת חמשת האלמנטים הופיעה לראשונה בתקופת האביב והסתיו (476-770 לפנה"ס). היא נמצאת בתפוצה רחבה, בשימוש בעיקר ברפואה סינית, בפילוסופיה, בפנג שוואי, בחיזוי עתידות ובאומנויות לחימה. לכל אלמנט יש מאפיינים ואסוציאציות משלו להיבטים שונים של הטבע, כמו כיוון, עונה, צבע, צורה.
תורת חמשת האלמנטים טוענת שהעולם משתנה בהתאם ליחסים בין חמשת היסודות המייצרים או מתגברים. יצירה והתגברות הם התהליכים המשלימים היין והיאנג של תורת חמשת האלמנטים. יצירת תהליכים מקדמת התפתחות, תוך התגברות על תהליכים שולטים בפיתוח. על ידי קידום וריסון, מערכות מתואמות נשמר איזון.
יצירת אינטראקציות יחסי הגומלין היוצרים של חמשת האלמנטים הם כמו היחסים של התעברות, של הריון, של לידה ושל טיפוח בין שלתינוק. זוגות אלמנטים כאלה קשורים קשר עמוק, ויחד מרמזים על הצלחה ועל מזל. חמש האינטראקציות היוצרות הן תדלוק, יצירה, הכיל, נשיאה והאכלה: עץ מדליק אש. אש יוצרת אדמה (הרי געש, אפר). אדמה מכילה מתכת. מתכת נושאת מים (דליים, צינורות). מים מזינים עץ. האינטראקציות המתגברות של חמשת היסודות הן כמו פעולות העוינות בין שני צדדים במלחמה. חמש האינטראקציות המתגברות הן: התכה, חדירה, הפרדה, ספיגה ומרווה. אש ממיסה מתכת, מתכת חודרת לעץ (חיתוך, ניסור, קידוח, מסמר, הברגה). עץ מפריד אדמה (שורשי עצים מפרקים אדמה, סלע). אדמה סופגת מים. מים מכבים אש.
עץ: יסוד זה מייצג את הלידה כמו נבט הפורץ מתוך הקרקע במאבק עיקש באתני הטבע, צומח ושואף להגיע גבוה ככל שניתן. אלמנט זה מייצג תכונות הקשורות לתחרות, להישגיות, לשאיפה למעלה, לרצון להיות בפסגה. אדם לו אלמנט עץ דומיננטי במפת הלידה הוא אינדיבידואליסט, עצמאי, הנוטה לשליטה באחרים, מנהל טבעי הניחן בתכונות של יוזמה, של כריזמה, של יכולת קבלת החלטות. משוחרר ממעצורים ומעולה בפעולה תחת לחץ ומתח, מוכן לוותר על נוחות כדי לממש את מטרותיו, בעיקר אם אלו מטרות רגעיות, נקודתיות וממוקדות לזמן קצר. יש לו יכולת פעולה ופריצה, פרגמטיות המתועלת לזמן קצר ומרוכז.
אש: אלמנט זה מייצג את הקיץ את הפריחה ואת השגשוג שבו השמחה שורה בכל. זהו זמן שבו השפע נמצא בעיצומו וישנה תחושה של סיפוק ושל מלאות באוויר. אלמנט אש מייצג קשר ותקשורת, אינטראקציה בין אנשים, בגרות, חידוש ושינויים, זהו אלמנט המייצג חברה ובילוי. מבחינה רוחנית הוא מייצג רצון לאחדות, קיימת בו מודעות ליכולת שלו להביא את עצמו ואת אחרים לכדי טרנספורמציה ושינוי בשל פעולת ההתכה של האש הפנימית, הסוחפת, העוזרת לשנות פרספקטיבה ותפיסת מציאות. אדם לו אלמנט אש דומיננטי במפת הלידה אוהב קשר ומגע וזקוק לתמיכה. מלא אנרגיה והתלהבות, הוא אוהב לבלוט, משתעמם בקלות, מחפש אתגרים ומוכן לקחת סיכונים. הוא נותן ערך גבוה לצחוק ולהומור, חושף בקלות תחושות ורגשות, משתף ומחצין, משתתף עם אחרים, מתוודה, מזדהה עם רגשות, עם מחשבות הוא אמפטי. הוא מעז, מוכן לקחת סיכונים רגשיים ולהיכנס אל עומק חוויה.
אדמה: אלמנט אדמה מייצג את שיא הקיץ. הוא יסוד מאזן ויציב אשר יכולתו ותפקידו לאזן את שאר האלמנטים. הוא יסוד מקובע אשר שואף לשלום, לרווחה, לביטחון. הוא מעדיף להשקיע את זמנו בשרות, בטובת הפרט או הכלל, הוא דואג לסביבה שלו, מזין ומטפח אותה. הוא בעל יכולת תיווך, גישור, איזון והקשבה לצרכים של כל פרט ופרט. הוא יכול היכנס אל מרכז של סכסוך, לשקף עבור כל צד את עמדתו ולהוביל אותו בדרך בטוחה אל גישור, מעבר לגבולות העימות. אדם לו אלמנט אדמה דומיננטי במפת הלידה זקוק ליציבות ולאיזון יש לו צורך בביטחון כלכלי ורגשי. אלמנט אדמה דואג לבצר את עצמו ולאבטח מהפחד לאבד.
מתכת: אלמנט מתכת מייצג את הסתיו, את תקופת הדעיכה של כל הדברים. זו התקופה שבה הצמחים נובלים, נושרים, נופלים אל הקרקע ונרקבים. אדם לו אלמנט מתכת דומיננטי במפת הלידה הוא מונע על ידי הצורך בשלמות ובחיפוש הצדק. זהו אלמנט רוחני ביסודו המעדיף את נקודת המבט השמיימית הרחבה על זו הארצית והצרה. הוא יודע כיצד להפריד את העיקר מהטפל, בעל יכולות אבחנה, מיקוד, סומך על היכולות המנטאליות שלו, על יכולת הריכוז. חי בתוך גבולות מדודים הוא ממעט לשתף ברגשות ושומר על גבולותיו הפנימיים בקנאות וניחן בדייקנות. יש לו משמעת עצמית וקפדנות, צורך בקביעת גבולות וניסיון להכניס את כל הקיים והרצוי אל תוך גבולות אלה. האדם בעל אישיות קפדנית וקשוחה, הוא נוקשה עם עצמו, בלתי מתפשר ולא מתגמש. זהו אלמנט המרוכז בעצמו ובזיקוק הפנימי שלו. נמשך אל המסתורין, הלא ידוע והמיסטיקה והוא שואף להפוך את החבוי לנגלה. אלמנט מתכת חי בחשבון נפש מתמיד, נוטה למלנכוליה ומתקשה להתמודד עם מצבי לחץ ומתח מורכבים.
מים: אלמנט מים מחפש את הגדרת מהות החיים באמצעות חיפוש עצמי. התכלית יכולה להיות פילוסופית או מעשית ומטרתה להגיע להגדרה עצמית, בהגדרה זו אפשר לראות אלמנטים נזיריים כמו: איפוק, התבודדות ומסתוריות. הוא עסוק בנתונים, במלל, בדיון ובלמידה בניסיון להבין את המניעים, את ההגדרות ואת הדרכים לתקשורת מילולית. בגלל רגישותו, התקשורת שלו תלויה גם ביכולת הלוגית שכלתנית שלו וזו נשענת על ידע ועל למידה, על פרטים ועל נתונים. הפילוסופיה והרעיון מניעים את אלמנט המים בחיפוש אחר האמת של החיים, בחיפוש האני האישי שלו, במציאת פתרונות מנטליים לבעיות רגשיות. הוא מדחיק רגשות מפחד להיחשף ומנתב את התקשורת למישור שכלתני בו הוא חש יותר בטוח. אלמנט מים נוטה להיות לוגי ושכלתני כי הבעת רגש מחייבת יציאה מן העצמי אל מרחב אחר. האדם אינו מביע את דעתו אלא מוביל את משנתו בדרך המים, דרך הסברים רציונאליים, היקשים, סיבה ותוצאה.
10 הגזעים השמיימיים מייצגים את הפוטנציאל השמיימי כפי שהוא בא לידי ביטוי במערכת חמשת האלמנטים. כמו כן 12 הענפים הארציים מייצגים את הגוף הפיסי. שנה, חודש, יום, ושעה מיוצגים על ידי גזע וענף המהווים למעשה את החיבור השלם בין הרוחני לארצי.